رفع مشکلات تاج ایمپلنت در دندانپزشکی سعادت آباد

رفع مشکلات تاج ایمپلنت در دندانپزشکی سعادت آباد


فهرست

چه باید کرد اگر تاج ایمپلنت شل شود یا بشکند؟

در این مقاله ابتدا به تعریف تاج دندانی و انواع آن می پردازیم و در ادامه به موضوع اصلی خواهیم پرداخت

تاج دندانی چیست؟

تاج دندانی یک کاپ شکل دندان است که دندانی که پوسیده، شکسته، ضعیف یا فرسوده است را بازسازی می‌کند. همچنین دندانپزشکان از تاج‌ها برای پوشش دادن ایمپلنت‌های دندانی و دندان‌های درمان ریشه نیز استفاده می‌کنند. با استفاده از مواد مختلف از جمله فلز، رزین و پرسلن، تاج‌ها با مراقبت صحیح می‌توانند بین پنج تا پانزده سال ماندگاری داشته باشند.

چه زمانی نیاز به یک تاج دندانی دارید؟

تاج‌ها اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند. شما ممکن است نیاز به یک تاج دندانی داشته باشید برای:

  • تقویت یک دندان ضعیف.
  • حفاظت و پشتیبانی از یک دندان شکسته یا ترک خورده.
  • بازسازی یک دندان فرسوده یا شکسته.
  • نگهداری یک پل دندانی(Bridge) در محل خود.
  • پوشش دادن به یک دندان شدیداً لکه‌دار یا رنگ‌آمیزی شده.
  • پوشش دادن به یک دندان درمان ریشه شده.
  • پوشش دادن به یک ایمپلنت دندانی.

انواع تاج‌های دندانی

تعداد زیادی از انواع تاج دندانی وجود دارد. نوعی که برای شما مناسب است، بسته به ترجیحات شخصی شما و نیازهای منحصر به فرد بهداشت دهانی شما متفاوت است.

تاج‌های فلزی

تکنسین‌های دندانی از چندین فلز برای ساخت تاج‌های دندانی استفاده می‌کنند، از جمله طلا، پالادیوم، نیکل و کروم. تاج‌های فلزی به ندرت شکسته یا شکسته می‌شوند، طولانی‌ترین عمر را در زمینه فرسایش دارند و تنها نیاز به حذف کمی از لایه‌های مینا دارند. آن‌ها همچنین می‌توانند مقاومت در برابر فشار و خوردن و جویدن را داشته باشند.

رنگ فلزی، عیب اصلی این نوع تاج است. تاج‌های فلزی یک انتخاب خوب برای دندان‌های عقبی و ناپیدا هستند.

تاج‌های فلزی-پرسلن (PFM)

تاج‌های فشرده به فلز-پرسلن (PFM)، دوام فلز و ظاهر طبیعی پرسلن را ترکیب می‌کنند. دندان‌پزشکان می‌توانند این تاج‌ها را با رنگ دندان‌های خودتان هماهنگ کنند.

با وجود استحکام آن‌ها، تاج‌های PFM مشکلاتی دارند. به عنوان مثال، پوشش پرسلن ممکن است به مرور زمان خراب شده و فلز زیر آن را بیرون بکشد. علاوه بر این، تاج‌های PFM ممکن است به تدریج مینای دندان‌های مخالف شما (دندان‌هایی که وقتی دهان خود را بسته می‌کنید، با تاج تماس دارند) را فرسوده کنند.

تاج‌های PFM تقریباً مانند تاج‌های فلزی ماندگاری دارند. آن‌ها می‌توانند هم دندان‌های جلویی و هم دندان‌های عقبی را بازسازی کنند.

تاج‌های سرامیکی فشرده

تاج‌های سرامیکی فشرده دارای هسته داخلی سختی هستند. آن‌ها مشابه تاج‌های PFM هستند، اما هسته آن‌ها از سرامیک است و نه فلز. تاج‌های سرامیکی فشرده دارای همان مشکلاتی است که در تاج‌های PFM وجود دارد. لایه‌های سرامیک ممکن است به مرور زمان کاهش یابند. دندان‌پزشکان از تاج‌های سرامیکی فشرده بر روی دندان‌های جلویی و عقبی استفاده می‌کنند.

تماماً تاج‌های سرامیکی یا پرسلنی

تاج‌های سرامیکی یا پرسلنی ظاهر مینای دندانی را بیشتر از هر نوع دیگری تقلید می‌کنند. همچنین یک انتخاب مناسب برای شما هستند اگر حساسیتی به فلزات داشته باشید.

تاج‌های دندانی روزانه

بسیاری از دندانپزشکان از فناوری CAD/CAM (طراحی و ساخت کمکی با کامپیوتر) برای ایجاد تاج‌ها در کلینیک خود در حین انتظار بیمار استفاده می‌کنند.

تاج‌های تمامی‌ رزین

تاج‌های دندانی ساخته شده از رزین معمولاً ارزان‌تر از سایر انواع تاج‌ها هستند. اما آن‌ها شکننده هستند و احتمال شکستن آن‌ها نسبت به تاج‌های پرسلنی-پرسلنی (PFM) بیشتر است.

دندان‌پزشکان اغلب از رزین برای ساخت تاج‌های موقت استفاده می‌کنند. معمولاً میانگین ماندگاری آن‌ها سه تا پنج سال است.

تاج ایمپلنت شما شل یا شکسته است؟

ایمپلنت‌های دندانی یکی از قابل اعتمادترین روش‌ها برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته هستند و به طور کلی بسیار پایدار و محکم هستند. با این حال، در برخی موارد، ممکن است تاج ایمپلنت دچار مشکل شود، شل شود یا بشکند. در اینجا مراحلی که باید در این مواقع انجام دهید را شرح می‌دهیم:

حفظ آرامش

اگر تاج ایمپلنت شما شل شود یا بشکند، اولین قدم این است که آرامش خود را حفظ کنید. این مشکل اغلب قابل رفع است و شما می‌توانید به سرعت به دندانپزشک خود مراجعه کنید.
با مراجعه به دندانپزشکی سعادت آباد و مشاوره رایگان با دکتر قاضی در کلینیک پرهام، نگران مشکل خود نباشید. در تلاش برای ارائه راه‌حل‌های موثر و مناسب برای شکستگی یا شل شدن تاج ایمپلنت، ما با شما همراه خواهیم بود.

بررسی وضعیت

به دقت تاج ایمپلنت خود را بررسی کنید تا متوجه شوید که آیا شل شده است یا شکسته. اگر تاج شل شده است، سعی نکنید خودتان آن را محکم کنید. اگر شکسته است، قطعات شکسته را جمع کنید و آن‌ها را نگه دارید تا به دندانپزشک خود نشان دهید

اجتناب از فشار اضافی

تا زمانی که به دندانپزشک خود مراجعه نکرده‌اید، از جویدن یا اعمال فشار روی تاج ایمپلنت خودداری کنید. خوردن غذاهای نرم و اجتناب از جویدن بر روی تاج مشکل‌دار می‌تواند از بروز آسیب‌های بیشتر جلوگیری کند.

تماس با دندانپزشک

هر چه سریعتر با دندانپزشک خود تماس بگیرید و مشکل را توضیح دهید. دندانپزشک شما ممکن است بتواند شما را فوراً ببیند تا مشکل را بررسی و رفع کند.

مراجعه به دندانپزشک

در ملاقات با دندانپزشک، او تاج ایمپلنت را بررسی خواهد کرد تا علت مشکل را تشخیص دهد. بسته به وضعیت، دندانپزشک ممکن است تاج را دوباره محکم کند، آن را تعویض کند یا تعمیرات لازم را انجام دهد.

مراقبت‌های پس از تعمیر

پس از رفع مشکل، دندانپزشک شما ممکن است توصیه‌هایی برای مراقبت‌های بعدی ارائه دهد. این توصیه‌ها ممکن است شامل مراقبت‌های بهداشتی دهان و دندان خاصی باشد تا از بروز مشکلات مشابه در آینده جلوگیری شود.

پیشگیری از مشکلات آینده

برای کاهش خطر شل شدن یا شکستن تاج ایمپلنت در آینده، این نکات را دنبال کنید:

  • رعایت بهداشت دهان و دندان به طور منظم
  • انجام چکاپ‌های دوره‌ای با دندانپزشک
  • اجتناب از جویدن اجسام سخت یا باز کردن بسته‌ها با دندان
  • استفاده از محافظ دهان در صورت انجام فعالیت‌های ورزشی

با رعایت این نکات و همکاری با دندانپزشک خود، می‌توانید از عمر طولانی و عملکرد مناسب ایمپلنت دندانی خود لذت ببرید.

 

 

 

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *